Friday 22 April 2011

PROSPEK PADA MASA HADAPAN

Syarikat yang terbabit dalam industri petroleum, gas, petrokimia, pulpa dan kertas paling banyak menggaji Jurutera Kimia. Pengeluaran bahan kimia dan produk kimia juga memerlukan Jurutera Kimia.

Ramai jurutera bekerja di bahagian penyelidikan dan pembangunan, namun mereka juga diambil bekerja dalam indutri yang berkaitan dengan pengeluaran makanan, tenaga, plastic, fiber sintetik, farmaseutikal dan logam.

Sektor kerajaan menggaji Jurutera Kimia untuk menjalankan penyelidikan dan pembangunan dan menguatkuasakan piawai dan peraturan Syarikat-syarikat kimia menggaji Jurutera Kimia dalam bidang pemasaran atau pengurusan. Universiti dan kolej pula menawarkan kerjaya pensyarah kepada Jurutera Kimia yang mempunyai kelayakan yang tinggi.

Pelajar lepasan Kejuruteraan Kimia mula bekerj sebagai jurutera rendah, ditempatkan bekerja di samping jurutera berpengalaman. Jurutera Kimia yang mempunyai pengalaman dan pendedahan dapat naik kapada kedudukan pengurusan dalam kerja penyelidikan, rekaan, pengeluaran, pembinaan, jualan dan rundingan.


Oleh kerana pengambilan kerja Jurutera Kimia berkait rapat dengan pembangunan sumber dan sector tenaga, peluang kerja lebih banyak berubah mengikut keadaan oekonomi berbanding kejuruteraan pengkhususan lain. Pengembangan ke bidang baru boiteknologi dan bahan-bahan yang lebih maju mungkain meningkatkan pengambilan kerja Jurutera Kimia.Kerumitan dan penggunaan jenyetra yang semakin bertambah dalam proses kimia akan beransur-ansur meningkatkan keperluan lebih ramai Jurutera Kimia untuk mereka, menjaga dan menguruskan kilang-kilang yang prnting itu.

Kejuruteraan Kimia ialah profession yang sentiasa berubah. Peranan tradisional Jurutera Kimia berkembang ke dalam sains biologi, sains komputer, elektronik dan botani. Ini bermakna profesion ini menjadi semakin luas. Jurutera Kimia akan dating hendaklah peka dalam menyesuaikan diri dengan perubahan yang berlaku.

Sebagai kesimpulannya peluang kerja untuk Jurutera Kimia sungguhpun terhad buat masa ini, namun ia menunjukkan trend untuk bertambah pada masa depan akibat pertambahan penduduk, penggantian jurutera yang meninggalkan kerjaya ini, peralihan negara kepada perindustrian dan ekonomi yang berkembang pesat.

No comments:

Post a Comment